Hoe kan het dat het rendement bij één liter water hoger is dan bij twee liter water?

Bij een fluitketel en een waterkoker.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Waarschijnlijk een bewering die niet juist is.
Bij een langame opwarming zal het logeritmische temperatuurverschil (de Lmtd) tussen verwarmingsbron en de op te warmen vloeistof groter zijn dan bij een snelle opwarming, met als gevolg dat de warmteoverdracht beter verloopt en daardoor het rendement beter is.
Wel is het warmteverlies groter bij langzame opwarming, maar het een kon wel eens tegen het andere wegvallen.

Daarbij, als je 1 l verwarmt met bv een 1 kw element en 2 l water met een 2 kw element, gaat de hele stelling niet meer op. Er wordt nl niet bij gesteld op welke manier (grootte van energie toevoer) er verwarmt wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou iets meer over de proefjes moeten vertellen om mij te overtuigen. Dit soort proeven zijn nl niet zo eenvoudig uit te voeren en kunnen eigenlijk alleen in een laboratorium met het juiste instrumentarium uitgevoerd worden. Ik ben benieuwd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een simpel proefje genomen.
600 gr water aan de kook gebracht in een elektrische waterkoker. Tijd 130 sec.
1200 gr water aan de kook gebracht. Tijd 255 sec.
Verschil in tijd is 5 sec, teruggerekend naar 1200 gr.
Stroomverbruik heb ik niet gemeten, maar ik mag aannemen dat die per tijdseenheid constant is.
Tijdverschil van 3,8 % houd ik op een meetfout. Bij grotere hoeveelheden gaat de langere tijdsduur bij grotere hoeveelheden water een grotere rol spelen, daar er dan meer tijd is voor warmte verlies.
Dat zou de verklaring kunnen zijn op je vraag.

Andere antwoorden (2)

Het duurt langer voordat de grotere hoeveelheid op de juiste temperatuur van 100°C is, en daarom is er gedurende langere tijd een verlies aan warmte naar de omgeving.
itsme
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat het langer duurt op zich is niet voldoende: 2x meer water = 2x langer koken = 2x verlies = nog steeds zelfde rendement. De crux is dat er meer warmte verloren raakt per tijdseenheid om dat de temperatuur van de buitenwand hoger wordt in de loop der tijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat warmte uitgewisseld wordt... Volgens mij heeft dat weer met de wetten van thermodynamica te maken...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je 1 l water bv met een 1 kw element verwarmt en 2 l met een 2 kw element en je gaat er gemakshalve van uit dat het warmteverlies hetzelfde is, dan zal de opwarming even lang duren. het antwoord is niet juist.
itsme
12 jaar geleden
@wildelely: er wordt niet gesteld dat het twee verschillende waterkokers betreft, de vraag gaat over het rendement bij 1 liter of bij 2 liter.
Dat kan allebei gebeuren in een waterkoker met een capaciteit van (minimaal) 2 liter.
Het koken van twee liter water neemt meer tijd in beslag dan het koken van één liter.

Bij het langzamer opwarmen zal de buitenkant van de koker een hogere temperatuur bereiken, waardoor er meer warmteverlies door straling of geleiding optreedt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je 1 l water bv met een 1 kw element verwarmt en 2 l met een 2 kw element en je gaat er gemakshalve van uit dat het warmteverlies hetzelfde is, dan zal de opwarming even lang duren. Het antwoord is niet juist daar waar het een elektrische boiler betreft. Tijdens langzaam of snel opwarmen zal de temperatuur van de mantel uiteindelijk de zelfde zijn, er van uitgaande dat het om de zelfde constructie gaat. Alleen bij snel opwarmen, zal eerder een hoge temperatuur van de mantel bereikt worden dan bij langzaam opwarmen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat betreft een elektrische boiler: je hebt gelijk.
Maar in de vraag is sprake van een fluitketel of een waterkoker, daar heb ik een verklaring voor proberen te geven.