hoe moet je sperziebonen koken zodat ze mooi groen blijven en niet zo legergroen?

12 jaar geleden
in: Koken
19.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, legergroen, keurig!

Het beste antwoord

Sperziebonen schoonmaken en in pan met ruim kokend water met zout in 5 min. beetgaar koken. Sperziebonen in vergiet onder koud stromend water afspoelen (zo blijven ze mooi groen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Beetje zuiveringszout erbij.
Wel het zuiveringszout voor keuken gebruik. s.v.p.
12 jaar geleden
Niet met koud water langzaam garen. maar eerst het water koken en dan zeker niet langer dan 8 minuten in het kokend water.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Spoel ze na het koken METEEN af onder koud water, zodat het kookproces stopt en de boontjes mooi groen blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sperziebonen kun je op veel verschillende wijzen bereiden. Wanneer je ze kookt, is acht minuutjes inderdaad de aanbevolen bereidingstijd. Ik kan je ook aanraden om de bonen eens te stoven, stomen of wokken. Aanbevolen kooktijden van alle bereidingswijzen kun je vinden op http://www.hoe-koken.nl.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn grootmoeder (chef kok) deed altijd wat azijn in het kookwater, en beweerde dat dit de kleur zou houden. zelf nooit geprobeerd want ik lust geen sperziebonen, maar kan me er iets bij voorstellen. Klederen moet je immers ook een nachtje in azijn dompelen om de kleur te fixeren.
12 jaar geleden
de bonen kan je beter blancheren.

een pan met ruim water aan de kook brengen en zout toevoegen.

op het moment dat het water kookt bonen toevoegen tot de gewenste gaarheid doorkoken. ( niet veel te gaar anders worden ze als nog bruin)

afgieten en koud spoelen of bonen op ijswater zetten tot ze zijn afgekoeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in ruim kokend water blancheren en dan in ijswater doen.
Een oude truc is een klein propje aluminium folie in het water doen.
hoe het werkt weet ik niet, maar het werkt wel. Blijven ze lekker fris groen. geld trouwens ook voor asperges en doperwtjes ed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef als kookwijze de voorkeur aan stomen of aan kort blancheren (zodat de groente nog een beetje ‘al dente’ is).
* Spoel ze na het koken meteen af onder de koudwaterkraan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De groenste bonen krijg je door ze in een roodkoperen pan te blancheren, maar het probleem zal zijn, dat niet iedereen een roodkoperen pan heeft. (dus speciaal aan de binnenkant rood koper.) Een stukje koperen pijp mee blancheren in een inox pan kan ook een oplossing zijn. Klinkt niet erg culinair, maar is wel een manier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
meestal kies ik van die hele dunne sperziebonen uit.dus ze hebben geen hele dikke bobbels (zaden) erin.Dat zijn jonge sperziebonen.Want dat vind ik het lekkerst. ik kook ze heel snel half rauw.en dan ga ik ze in een pannetje een beetje gemakkelijk wokken met klein stukje knoflook erin.
ze zijn nog groen + een lekkere smaak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door de boontjes gelijk met de aardappeltjes in een stoommandje boven het water te hangen, zijn ze gelijk met de aardappels gaar en prachtig groen!!